středa 5. července 2017

Příběh Dorotky

Po prvním porodu jsem si říkala, že pokud budu znovu rodit, bude to doma. První porod nebyl nijak dramatický, ale vyzkoušela jsem si na něm negativa některých rutinních zásahů, aroganci lékařky, i to, jak mě dokážou v tak křehkém procesu ochromit obavy o průběh porodu a bezpečí miminka. 
Ale jakmile přišlo druhé těhotenství, moje odhodlání polevilo, na domácí porod jsem se už tak jistě necítila, navíc bych musela s velkým úsilím přesvědčovat muže, a tak jsem hledala jinou možnost, jak porodit podle svých představ. Volba padla na přirozeným a ambulantním porodům vstřícnou porodnici ve Vyškově, a vybraný doprovod - porodní asistentku se smlouvou v této porodnici. Cítila jsem, že možnost mít u sebe profesionální oporu, která bude na mojí straně a budu jí důvěřovat, a zároveň bude znát fungování porodnice, mě naplni klidem, jistotou a pocitem bezpečí, které jsem vnímala jako klíčové pro dobrý průběh svého porodu. Ambulantně jsem pak chtěla rodit především kvůli tomu, abychom byli jako rodina co nejdřív pohromadě, a abych se vyhnula nepříjemnému nemocničnímu prostředí a rutinním postupům na oddělení šestinedělí. 
S PA Simonou z brněnského Mamicentra jsem se scházela již během těhotenství, probíraly jsme můj aktuální stav, má přání kolem porodu, všechno ohledně toho, jak to ve Vyškově funguje. Tyto schůzky byly nadstandardní, v balíčku služeb měla samotný porod, jednu poporodní návštěvu a jednu předporodní přípravu. Na tu jsme se sešly přímo v porodnici. Připravily jsme předem dokumentaci, ukázala nám porodní sály, vysvětlila nám, jak a kde přesně probíhá porod a odchod v případě ambu porodu, probraly jsme porodní plán. V mém nebyly žádné požadavky, které by nebyly zde běžným standardem, až na požadavek nevážení, neměření a dotepání pupečníku (zdejší novorozencké oddělení požaduje zvážit a změřit do hodiny od narození, přestřihnout pupečník deset minut po narození). A skutečnost, že propouštějí domu jen v době mezi 6 - 18 hodinou. 
V den porodu jsme se s PA sešli v potřebnou dobu v porodnici, udělali společně s lékařkou příjem (30minutový monitor, utz, vnitřní vyšetření). Poté jsme se s mužem přesunuli na porodní box (bohužel nebyl volný nadstandardní s vanou a více pomůckami), kde už nás pak "vyrušovala" jen naše PA poslechem ozev dopplerem, zapálením aromalampy, podáváním maliníku a dotazy, zda pro nás může něco udělat. Protože jsme přijeli brzy, využili jsme možnosti se jít kdykoliv volně projít do parku v areálu nemocnice. Chodila jsem také do sprchy, která byla i s toaletou na chodbě sice společná pro další boxy, ale měla jsem ji v tu dobu jen pro sebe. Co mě občas rušilo byl hluk z chodby a příjmové ambulance a dalších boxů, ale s tím asi člověk musí v porodnici počítat. Na finále porodu, které se odehrálo v kleku na žíněnce, přišla krom PA dětská sestra a lékařka. Celý porod i doba po něm proběhly s absolutním respektem k PP. První hodina po porodu byla hektičtější, řešila se základní vyšetření miminka, šití mých poranění, reverzy vztahující se k ambu porodu. Po celou dobu jsem měla miminko já nebo manžel na těle. Pak jsme měli hodinu úplného klidu, po které jsme se po mojí sprše společně přesunuli na novorozencke oddělení do vyhrazené místnosti, kde jsme čekali na propousteci zprávy, podepsali zbytek reverzu a vyřešili podrobnější vyšetření miminka před propuštěním, můj rozbor krve, injekci na Rh faktor. Odjížděli jsme cca čtyři hodiny po porodu. Veškerý personál byl profesionální, vstřícný, laskavý, vše proběhlo hladce a podle našich představ. 

Žádné komentáře:

Okomentovat